Vandaag een mooie blogpost van @FVMas
gelezen: over het feit dat Annemie Turtelboom nu dus Minister van
Justitie is. En dat is niet eens juriste! Je kan de verontwaardiging
op het gezicht van menig magistraat levendig voorstellen. Fmas merkt
terecht op dat het een probleem is in veel sectoren bestaat: experten
die zich niet kunnen voorstellen dat ze geleid worden door een
niet-expert.
Ik link het even aan
een ander discussietje dat zich enkele dagen geleden op Twitter
ontspon naar aanleiding van een column
van Peter Hinssen die zich beklaagde over de ontkenningsreflexen van
CIO's:
“het zijn kampioenen in denial, supercracks in 'sticking your head
in the sand'.” Op
die manier, betoogt Hinssen, zet de IT-afdeling zichzelf meer en meer
buitenspel en zullen IT-ers hun machtspositie binnen de organisatie
uiteindelijk verloren zien gaan omdat ze niet kunnen opboksen tegen
het aanbod dat van buitenaf komt. “Als
het zo moeilijk is om een projectwebstekske van jullie te krijgen,
gooien we zelf wel iets op Yammer, Google Docs of Office Live”,
denken veel projectleiders die vooruit willen.
Wie
zal hun ongelijk geven? De IT-ers zelf natuurlijk, want die wijzen
(af en toe terecht) op de twijfelachtige veiligheid van veel van de
oplossingen die zo uit de stekker komen gestroomd. Een tweede
argument, en dat snijdt al wat meer hout, is de opmerking dat je wel
heel wat technische oplossingen uit de muur kan halen, maar dat het
echte werk hem zit in de hele informatiearchitectuur en het
bijhorende informatiemanagement. Er is, zo merkte toch @eddyvds
(voorzitter van V-ICT-OR, de spreekbuis van IT-ers in lokale
besturen) op, een verschil tussen een CIO, Chief Information Officer, die gaat over het
informatiemanagement en een CTO, Chief Technical Officer, die zeg maar waakt over de
ijzerwinkel (datacenters, netwerken, de dagelijkse hard en
software,...). Juist, maar dan is de vraag natuurlijk, moet die CIO
een technisch profiel hebben of kijkt die beter met de bril van de
organisatie? Zoals @Mareelge
(Vlaams eGov manager) opwierp: “Informatie
is veel te belangrijk om over te laten aan IT-ers. Je vraagt je
garagist toch ook niet waar je naar toe moet rijden?”
Veel
IT-ers zijn CTO, maar wanen zichzelf net
iets te gemakkelijk CIO. Ze zijn garagist, maar beschouwen
zichzelf als tour operator. Het zijn meestal experten pur sang, maar ze
gaan er te vaak van uit dat niemand kan komen vertellen waar
het met IT in de organisatie naar toe moet. En zeker geen
non-experten. Toen Bart Somers een tijdje geleden een malheurke met
zijn iPad had (vergeten roaming in het buitenland uit te schakelen,
gepeperde factuur gekregen) was één van de reacties op een forum
dat het een schande is: iemand
die aan het hoofd van een stad staat en niet weet wat roaming is!
Ik
vermoed dat Bart ons ook de details van HTML5 en andere technische fijnigheden
zal moeten schuldig blijven, en zo hoort het ook. Bart moet besturen.
Net als Annemie. Waarbij een zekere afstand en gebrek aan expertise
alleen maar gezond is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten