zaterdag 12 november 2011

Nabeschouwingen bij de G1000


Ongeveer 24 uur geleden verliet ik Tour&Taxis, na een lange, vermoeiende en inspirerende dag als deelnemer aan de G1000. Voor mij begon de dag als een blanco blad, zonder al te veel verwachtingen en zonder al te veel veronderstellingen. We zien wel... dacht ik.

Ik had het G1000-manifest gelezen en de discussies over en weer die naar aanleiding daarvan waren ontstaan over de grenzen van de representatieve democratie. Ik had de overspannen berichtgeving vooraf in de media gelezen: "of de G1000 de democratie kan redden", bijvoorbeeld. Nee dus, en tegen kanker en haaruitval helpt het eigenlijk ook niet.
We zien wel... dacht ik. En inderdaad: we hebben gezien...

Ik kwam terecht aan tafel 14, samen met een man die net drie jaar in Mexico had gewoond, een Oostendse lerares die elke dag in het beroepsonderwijs staat, een vrouw die actief is in een Belgisch-Turkse vrouwenbeweging, een gepensionneerde militair uit Luik,... en nog anderen die er een bont en boeiend gezelschap van maakten. We hebben gediscussieerd, soms ook gewoon ervaringen uitgewisseld, geluisterd naar experts,... we werden aangespoord, ingetoomd en begeleid door een kundige “tafelfacilitator” (wat een woord): over sociale zekerheid, herverdeling van de welvaart, migratie en energiebeleid.
Tafel 14 (G1000)
Wat we (onder andere) hebben gezien en wat voor mij de hoogtepunten van de dag waren:
  • de schitterende uiteenzetting van Koen Schoors over herverdeling van de welvaart
  • de ervaringsuitwisselingen met tafelgenoten over leven in Wallonië, Brussel en Vlaanderen
  • de methodieken die oeverloze discussie vermeden en ervoor zorgden dat niet alleen de tafelspringers aan het woord kwamen

Het klinkt misschien soft als je zegt dat de weg soms belangrijker dan het doel is, maar de G1000 was duidelijk een moment in een leerproces. Wat we moeten leren is om als samenleving een voldoend levende bodem te bieden voor het politiek proces. Politiek zonder maatschappelijk debat is ten dode opgeschreven.

Wat me het meest stoorde aan de dag was niet dat sommige deelnemers hun kat stuurden, want dat deed geen afbreuk aan de kwaliteit van de dag. Wat me het meest stoorde was de opdringerige aanwezigheid van de pers. Het is soms lastig discussiëren en debateren met een batterij camera's in de rug en jongens en meisjes die tussen de tafels sluipen met een notitieboekje in de aanslag. In die zin vormt de aanwezigheid van een legertje journalisten zeker wél een potentieel gevaar voor de kwaliteit van dergelijke initiatieven.
En the day after (vandaag dus) merk ik dat mijn krant (toevallig De Standaard) heel veel moeite heeft om op een niet-verkrampte manier met een fenomeen als de G1000 om te gaan. Niet alleen is er het lullige, verzuurde artikel over de dag, met onderzoeksjournalistiek over  volgende hamvragen: het tekort aan toiletten?!, waren er nu wel of niet broodjes voorzien voor de journalisten?!, wat betekent een lege tafel ?!, ... Ook het commentaar van Bart Sturtewagen maakt duidelijk maakt dat nogal wat mensen uit de klassieke media alle moeite van de wereld hebben om te snappen waarover het gisteren ging.

De weg mag dan belangrijker zijn dan het doel, de reis is duidelijk nog niet ten einde. Niet alleen moeten de resultaten van gisteren verder worden uitgewerkt door de zogenaamde G32. Tweeëndertig m/v's gaan tijdens drie week-ends aan de slag met resultaten en zullen verder sleutelen, consolideren en confronteren,...

Zelf zou ik het geen slechte zaak vinden als, in aanloop naar de lokale verkiezingen in 2012, er een soort “G-locals” kunnen georganiseerd worden en er een draaiboek ter beschikking gesteld zou worden voor mensen die er in hun gemeente mee aan de slag willen. Want ik ben er van overtuigd dat het ook op lokaal niveau nuttig kan zijn om zeer verschillende mensen met zeer verschillende visies rond de tafel te krijgen...


10 opmerkingen:

  1. Beste Peter,
    Ikzelf heb als 'tafelfacilitator' meegewerkt. Ik kan mij helemaal vinden in uw relaas. In ben erg geïnteresseerd in uw idee van 'G-locals'. Met 'Antwerpen aan't woord' zijn we daar over aan het denken. U kan mij altijd contacteren via info(at)antwerpenaantwoord.be. Ook altijd welkom op ons stadsgesprek nu zaterdag over Antwerpse mobiliteit: http://www.antwerpenaantwoord.be/content/denk-en-kies-mee-op-het-stadsgesprek.
    Vriendelijke groeten,
    Koen Wynants

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond, als journalist in opleiding, de negatieve reacties tegenover de aanwezige pers heel storend. Ik begrijp dat het niet leuk is om steeds een camera in je nek geduwd te krijgen, maar het sluipen vond ik heel onschuldig. Ik heb zelf tussen de tafels gelaveerd, borden gelezen en staan luisteren aan tafels. Dat was eerder om de sfeer op te snuiven om een zo goed mogelijk stuk te kunnen schrijven, dan echt om deelnemers bewust te irriteren of het evenement later te kunnen afkraken in mijn stuk.

    Ik vond de vieze blikken die soms openlijk op mijn persoon werden gericht, dan ook niet echt fijn. Vergeet niet dat onder de aanwezige pers ook Al Jazeera, Der Stuttgarter Zeitung, BBC, etc aanwezig waren. Dankzij die pers weten burgers uit binnen én buitenland wat er vrijdag gebeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Christophe Andrades13 november 2011 om 17:18

    Het is jammer dat het ego van een organisator het hele project is gaan overstijgen. Maar vanaf de eerste dag was het duidelijk dat sommigen met dit project er vooral naar streefden om zichzelf in de kijker te plaatsen.

    Als je hier nu leest dat er zelfs studenten journalistiek tussen de tafels door mochten wandelen dan weet je het wel. Heel jammer want op zo een manier kun je inderdaad niet normaal delibereren. Het is zoals te verwachten was één groot spektakelstuk geworden.

    Dat is jammer, want zoals deze getuigenis duidelijk aantoont is deze manier van debatteren zeker interessant en nuttig te noemen. Dus misschien kunnen gewone mensen inderdaad de handen uit de mouwen steken en de egotripperij van de organisatoren achter zich laten door het opzetten van een eigen project.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. beste Christophe

    Ik was vrijdag deel van de organisatie en kan u verzekeren dat we de hele tijd door de verhouding tussen pers en deelnemers hebben pogen te optimaliseren, opdat de deelnemers ongestoord konden werken. Zo werd hen gevraagd tijdens de eigenlijke debatten niet tussen de tafels te laveren en zeker geen microfoons boven tafels te laten laveren. Het gros van de aanwezige pers had hier alle begrip voor, zeker nadat duidelijk werd dat ook zij gewoon hun werk zouden kunnen doen en meningen van deelnemers konden capteren.

    Ik kan u dan ook garanderen dat deze bijzondere dag op geen enkele manier overstegen is door het "ego" van een organisator. U begrijpt dat het de taak van woordvoerders is om opgevoerd te worden in naam van, neem ik aan? Verder hebben deze mensen bijna 10 uur lang interviews gegeven, gasten ontvangen, ad hoc oplossingen gezocht voor onverwachte issues... zich met andere woorden alweer uit de naad gewerkt. Als je dan overspoeld wordt door een golf oprecht enthousiasme van de deelnemers zelf, is elke vorm van vermoeidheid weer weg en weten zij die zich totaal belangeloos blijven inzetten, waarom we 't doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat het ook zal worden ... een ding is zeker : démocratie houdt in dat kiezers bekwaam moeten zijn te kiezen.

    Naar Tv kijken is zekers niet de oplossing.

    G1000 in tegendeel heeft ons de mogelijkheid gegeven iets uit te testen dat we inderdaad ons zouden mogen inbeelden in te richten telkens verkiezingen in 't zicht zijn.
    Onze bekommernissen analyseren. Nadien kiezen voor hij die het kan en het doet. Niet meer voor hij die het kan zeggen en belooft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb deelgenomen via G-Home en heb me tot 19 uur 's avonds erg geamuseerd; soms ging het online wel wat snel maar toch boeiende discussies en een grote variëteit aan ideeën opgedaan; idd de interventie van Prof Koen Schoors vond ik ook van grote kennis getuigen; het idee van de G-Local ben ik genegen en daar wil ik graag aan meewerken want de G1000 verdient een vervolg. De kritiek is er voor diegenen die geen oog hebben voor de inhoud, criticasters dat zijn pas egotrippers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb met plezier meegewerkt als 'runner' van de tafels: een toffe ploeg vrijwilligers. Ik sluit me aan bij de commentaar van Peter en zijn voorstel van g1000-locals in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Het storende van de journalisten, daar kan ik echter niet van meespreken, maar laat ons vooral blij zijn met de aandacht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan Christophe:
    Was u op de dag zelf aanwezig? Vanop de eerste lijn kan ik getuigen dat het ego van de organisatoren niet in het minst een probleem vormde. Heb je de intro en het dankwoord van David van Reybrouck gehoord? Dat was allemaal bijzonder ingetogen als je het mij vraagt.

    Aan Pieter:
    Zo'n negativiteit is idd jammer. Zat zelf aan een tafel aan de rand en hebben op een fotograaf na geen pers gehad. Heb wel gemerkt dat mensen soms gewoon erg schrikken als men plots van dichtbij een camera op zich gericht krijgen. Heeft volgens mij meer te maken met eenvoudigweg verschieten en het niet gewend zijn er mee om te springen. Vergeet ook niet dat sommige erg huiverachtig zijn om zo in de picture te komen. En uiteraard verdienen journalisten ook de ruimte om hun job te doen. Het is, zoals we nu zien, blijkbaar een moeilijke oefening om zowel journalisten als deelnemers voldoende ruimte te geven om te doen wat ze verondersteld zijn te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geachte heer Hautekiet,

    Met grote interesse heb ik de afgelopen tijd het G1000 initiatief gevolgd, omdat er volgens mij iets unieks aan het ontstaan is met dit nieuwe democratische platform. Daarom heb ik mij in het weekend en vandaag vaker tot de G1000 website gemeld om het verslag te lezen van de bijeenkomst op 11/11/11. Tot op heden heb ik daar nog niet echt iets kunnen vinden dat een vervolg aangeeft en verslag doet. Vandaar dat ik bij uw blog terecht ben gekomen.

    Als ik het zo doorlees, begrijp ik dat er wat frictie is tussen de organisatie en de pers en dat er nu 32 mensen zijn aangewezen die de komende 3 weekenden verder gaan met de resultaten. Is dat te behappen voor hen? Welke zijn de conclusies van de dag en welke onderwerpen zijn er concreet besproken? Wat gebeurt er met de uitwerking van de G32? Wellicht heeft u geen (direct) antwoord op al mijn vragen, maar ik verneem het graag als u of de lezers van uw blog iets meer informatie kunt geven over de uitkomst van de G1000.

    Met vriendelijke groet,
    Mark van den Berg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Peter,

    Hartelijk dank voor je reactie op mijn blogpost http://www.socialmark-eting.nl/socialmedia/crowdsourcing-power-to-the-people-wisdom-of-the-crowd/.

    Ik begrijp dat je blog een persoonlijke mening / ervaring reflecteert, maar omdat je deelnemer bent geweest, lijkt het mij dat de organisatie aan het einde van de dag of wellicht al in het begin heeft medegedeeld wat de vervolgstappen zijn voor het proces. Ook ben ik benieuwd welke onderwerpen er zoal besproken zijn, bijvoorbeeld aan de tafel waar u aan zat. Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van wat het G1000.org initiatief uiteindelijk gaat opleveren voor het Belgische volk

    Mvg,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen