maandag 31 januari 2011

Inside =>out, outside=>in

In zijn New Normal-presentatie van 15 december in Brussel had Peter Hinzen het onder meer over de strategische omslag bij IT-reuzen. Vóór het jaar 2000 mikte Microsoft op het inside-out effect: de programma's die werknemers leerden kennen op het bedrijf werden het voorbeeld voor de applicaties die ze thuis wilden gebruiken. Office pro effende het pad voor office home.
Google en anderen die na 2000 kwamen, hebben echter vaak eerst de vrijetijdssfeer veroverd. Allerlei WEB 2.0 tools veroveren nu echter van buitenaf de werkvloer.
Voor de IT-afdeling heeft dit verstrekkende gevolgen. Waar men ooit intern de norm kon stellen, lukt dit nu veel moeilijker omdat medewerkers veel sterker hun individuele voorkeuren willen en kunnen laten gelden (en ondertussen ook veel beter op de hoogte zijn van wat er op het vlak van IT te krijgen is...).

Hinzen had het over software, maar hetzelfde fenomeen speelt zich ook af op het vlak van hardware. Meer en meer werknemers kiezen bijvoorbeeld zelf hun smartphone en de organisatie, en in het bijzonder de IT-afdeling, moet daar leren mee omgaan. Je kan als organisatie ook zelf het initiatief in handen nemen, zoals ze bij de Nederlandse gemeentebesturen Wormerland en Oostzaan begrepen hebben: Bring Your Own Device. Breng je iPad mee naar het werk en wordt ervoor betaald. Je bent als werknemer zelf verantwoordelijk voor je ict-budget en ... voor de beveiliging van je device.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten